Proč vybrat dítěti dřevěnou hračku?
Dospělý člověk, zvlášť ve chvíli, kdy nakupuje, touží po multifunkčním řešení svých potřeb. A protože jsou to právě dospělí, kteří vybírají a kupují hračky pro miminko, často se stává, že sáhnou po něčem, co dělá pohyby, bliká a vydává zvuky. Vše dělají v dobré víře v domnění, že za jednu cenu získali víc. Opak je ale pravdou. Děti totiž fungují jinak než my dospělí – nedokáží se soustředit všemi smysly na tolik podnětů najednou.
Na tento princip se proto zaměřují výrobci didaktických hraček a Montessori pomůcek, které si dnes představíme. A abychom si to udělali veselejší, nakoukneme spolu do dětského pokoje naší markeťačky Markéty, která nás pozvala na návštěvu a ukázala nám, jak vypadají takové doplňky v pokojíčku jejího ročního chlapečka Honzíka.
Proč je dřevo ideálním materiálem?
Dřevo je živá hmota. Na dotek je příjemně teplé, voní a sálá z něj přirozeně pozitivní energie. Podstatnou roli hraje i váha – dřevo je ve srovnání s jinými materiály, ze kterých se hračky vyrábí, mnohem bytelnější. Dítě tak má jistotu, že hračku drží pevně.
U malého Honzíka vše přirozeně směřovalo k lásce ke dřevu. Mezi prvními hračkami, které dostal, byla klasická plastová chrastítka, silikonová kousátka, dudlíky a plyšáci, Honzík měl ale o výběru jasnou představu už tenkrát.
“Vlastně hned první hračka, kterou si Honzík sám vybral a kterou dokázal uchopit do ručičky už jako úplné miminko, byla dřevěná naběračka na med. Z té se postupně vyklubalo perfektní kousátko.”
“Baví mě, jak kreativní dokáže být roční dítě. Dneska Honzík našel v šuplíku krejčovský metr, chodil s ním po bytě a syčel. Když si přestal hrát na krotitele hadů, zalezl si do teepee s dřevěnými kostkami, samozřejmě je nejdřív ochutnal a když jsem za ním přišla, nabídl mi taky a předstíral, že sám zrovna kouše sousto. Pro mě samotnou je taková hra náročná, protože už přemýšlím nad smyslem daného předmětu, takže krejčovským metrem měřím maximálně tak délku své budoucí diety a z kostek automaticky stavím komíny a hrady. Pro Honzíka ale může být dřevěná kostka v podstatě čímkoliv.”
Dětská mysl funguje jinak, nezná ještě hranice a mantinely. Představivost jede na plné obrátky, dítě se teprve učí pracovat s barvami, tvary, různými velikostmi apod. Proto bychom se měli snažit dětem nabízet podněty, které rozvíjí imaginaci a podporují kreativitu. Záleží totiž jen na nás rodičích, čím své dítě obklopíme, jaké možnosti mu nabídneme, jak je naučíme předměty používat. A přesně o tom je učení dle principů Montessori.
V čem tkví hlavní výhody Montessori?
- Plně rozvíjí potenciál dětí a připravuje je na celý život.
- Všechny pomůcky a hračky jsou vytvořeny tak, aby uspokojily vývojové potřeby dítěte (jak psychologické, tak neurologické).
- Dávají přirozeně smysl a řád – v uspořádaném světě se pak dítě cítí bezpečně a může se plně soustředit na učení.
- Dítěti nabízíme škálu možností, ze kterých si samo vybere. Svoboda volby je základním předpokladem pro vnitřní motivaci.
- Jen pozorováním snadno poznáme, co dítě zajímá a baví, a tak můžeme tyto činnosti nejen podpořit, ale třeba i objevit nadání a budoucí koníčky.
“Během dne má Honzík v pokojíčku spoustu možností doslova na dosah ruky. Může si sám vybrat třeba knížku z knihovny, pracovat u stolečku, využít hry pro rozvoj motoriky nebo řádit po vlastní ose. Protože roční dítě neudrží pozornost příliš dlouho, typicky se stává, že tyto činnosti během dne stihne prostřídat hned několikrát.”
Hrami pro rozvoj motoriky myslíme vše od různých nasazovaček, zatloukaček a vkládaček, přes kuličkové dráhy, provlékačky, balanční hry, až například po sadu hudebních nástrojů, krájecí ovoce/zeleninu nebo klasickou stavebnici z dřevěných kostek. To vše se dnes ze dřeva dá běžně sehnat ve specializovaných e-shopech, ale i v klasických hračkářstvích. Ale právě tady přichází i prostor pro kreativitu rodičů.
Zkusíte vymyslet vlastní Montessori hračku?
Hra 1: Kalíšek na vejce a dřevěné vajíčko
- Ukažte dítěti, jak vkládáte vejce do kalíšku. Prosté, že? Zvládne to i půlroční dítě a vydrží u toho dlouhé minuty.
Hra 2: Krabička na kapesníky a víčka z přesnídávek
- Ukažte dítěti, jak do otvoru v krabičce vložit víčko (nebo cokoliv jiného) a jak jej pak z krabičky vysypat.
Hra 3: Naběračka na koření se dvěma miskami
- Připravte dvě misky, jednu naplňte třeba čočkou, druhou nechte prázdnou a ukažte dítěti, jak naběračkou přesunout obsah z jedné misky do druhé. V rámci této aktivity pak můžete děti naučit i to, jak pracovat se smetáčkem a lopatkou ????
Hra 4: Tác nebo podnos a tři kořenky
- Tři kořenky s víčkem naplňte každou jiným obsahem (například lístek máty, stroužek česneku a celá skořice). Na podnos pak položte tři odpovídající obrázky. Nechte dítě přiřadit kořenku k obrázku, ať už podle barvy, chuti nebo vůně.
Hra 5: Louskáček na ořechy ve tvaru houby
- Ukažte dítěti, jak točíte hlavičkou houby a šroubujete dovnitř a ven. (Ořech ani nebude potřeba.)
Dřevěná hračka představuje ideální volbu pro starší dítě, batole, ale klidně už i pro kojence, hodí se jak pro holky, tak pro kluky. Významně se podílí na rozvoji jemné motoriky, koordinace ruky a oka a taky koncentrace pozornosti. Děti nepotřebují spoustu hraček, naopak, největší kouzlo tkví v jednoduchosti.
“Čím méně hraček má Honzík k dispozici, tím dokáže být kreativnější. Mnohdy se pak stává, že spoustu aktivit využívá úplně jiným způsobem, než jak jsme je pro něj původně zamýšleli, a právě v tom se naplno projevuje jeho kreativita a představivost.”
Všechny výše zmíněné dřevěné Montessori pomůcky najdete na našem e-shopu ČistéDřevo.cz. Kterou byste vybrali vy? Máte už nějakou takovou dětskou hračku doma nebo svým dětem tvoříte vlastní? Podělte se s námi o své nápady na e-mailu marketing@cistedrevo.cz, rádi je budeme sdílet s dalšími dřevonadšenci!